تا رهایی

سیاسی، ټولنیز، کلتوری

تا رهایی

سیاسی، ټولنیز، کلتوری

بی خبری و اعلام بی گناهی!

 

بی خبری و اعلام بی گناهی!

 

یک نهاد امریکایی اعلام کرده است که سازمان استخبارات پاکستان (آی اس آی) اطلاعات را در اختیار شورشیان طالب قرار می دهد و به آنان کمک مالی می کند! مثل اینکه این نهاد امریکایی تازه از خواب بیدار شده و این راز مهم را کشف کرده است و یا شاید با این نوع اعلام کردن ها می خواهد نقش دولت امریکا را در خلق کردن و تحت حمایت قرار دادن پدیدۀ کثیفی چون طالبان در اذهان بشوید و اعلام بی گناهی نماید.

 

طالبان که خود بخشی از پروژۀ نفتی یونوکال بودند، با حمایت مستقیم دولت امریکا به همکاری دولت پاکستان به ویژه استخبارات آن کشور و کمک های مالی عربستان سعودی به اشارۀ امریکا شکل گرفتند تا به پروژۀ یونوکال جامۀ عمل بپوشانند. دولت امریکا تا زمانی به طالبان کاری نداشت که القاعده و رهبر آن اسامه بن لادن با آنان همکاری نکرده بود. برای دولت امریکا مهم نبود که طالبان با افغانها چگونه برخورد می کنند و یا چه نظامی را می خواهند در کشور رویکار آرند. برای دولت امریکا منافع خودش اهمیت داشت.

 

بعد از حادثۀ یازدهم سپتامبر که امریکا بخاطر سقوط امارت طالبان و زدن اسامه بن لادن و در عین حال زهرچشم نشان دادن به مخالفان خود به افغانستان لشکرکشی کرد، آی اس آی که در آن زمان چاره ای جز همکاری با امریکا نداشت، متحد امریکا در مبارزه علیه تروریزم (طالبان و القاعده) شد و توانست زیر نام مبارزه علیه تروریزم، ملیاردها دالر را از امریکا بگیرد. وقتی در سال 2003، امریکا برای سرنگونی رژیم دکتاتور صدام حسین به عراق حمله و آن کشور را اشغال کرد، آی اس آی در تلاش شد تا منافع از دست رفته در افغانستان را دوباره احیا کند و این احیا فقط از طریق طالبان ممکن بود. آی اس آی با تجهیز و تمویل دوبارۀ طالبان، حملاتی را در افغانستان سازماندهی کرد و به این شکل طالبان که در غارها خزیده بودند، آهسته آهسته از غارها بیرون شده و به نیروی بالقوه و مهاجم مبدل شدند و امروز حتی قادر به طراحی عملیات در پایتخت کشور و ولایات همجوار اند. تمام این کارها زیر نظر آی اس آی و در عین حال سی آی ای جریان داشت و دارد، اما این نهاد امریکایی که تازه از خواب خرگوش بیدار شده، فقط می خواهد خود را مسخره کند. وقتی دولت پاکستان با طالبان پاکستان قرارداد صلح می بندد، دیگر چه جای شکی برای همکاری و کمک آی اس آی با طالبان باقی می ماند. عده ای از مردم می گویند که امریکا خود به تمویل و تجهیز طالبان می پردازد (چندی قبل یک محمولۀ تسلیحات و مواد غذایی توسط یکی از طیاره های ناتو به طالبان پرتاب شده بود)، اگر از یکطرف اردوی ملی را کمک می کند، از طرف دیگر به طالبان اسلحه و امکانات می دهد!

 

این بازی موش و پشک توسط امریکا و آی اس آی علیه طالبان تا زمانی ادامه خواهد یافت تا منافع شان تأمین نشده باشد. طوری که از اوضاع معلوم می شود، تأمین منافع امریکا لااقل صد سالی را در بر خواهد گرفت و فقط مردم ما خواهند بود که در آتش جنگ بین طالبان-القاعده و امریکا و متحدان خواهند سوخت.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد